Sådan får du den bedste rekruttering

Rekrutteringsprocessen er den række aktiviteter, som en organisation gennemfører for at identificere, tiltrække, udvælge og ansætte medarbejdere. Hovedformålet med rekrutteringsprocessen er at besætte ledige stillinger med kvalificerede kandidater, der passer godt til organisationen. Rekrutteringsprocessen begynder typisk med identifikation af en ledig stilling. Når en stilling er blevet ledig, udarbejder organisationen en jobbeskrivelse og begynder at annoncere stillingen. Det næste skridt er at screene kandidater og udvælge de mest kvalificerede personer til samtaler. Efter at have interviewet kandidaterne vil organisationen give et jobtilbud til den kandidat, der passer bedst til stillingen. Endelig vil organisationen tage den nye medarbejder i brug og hjælpe ham/hende med at vænne sig til sin nye rolle i virksomheden. Rekrutteringsprocessen kan være tidskrævende og dyr, men den er vigtig for organisationer for at sikre, at de besætter ledige stillinger med kvalificerede personer, der passer godt til virksomheden.

Baggrundstjek bliver mere og mere almindeligt for arbejdsgivere, der ønsker at screene jobkandidater. Et baggrundstjek kan give værdifulde oplysninger om en persons kriminelle historie, beskæftigelseshistorik og kredithistorik.

Der findes en række virksomheder, der tilbyder baggrundstjek. Arbejdsgivere kan anmode om en række forskellige typer baggrundskontrol, herunder kontrol af kriminalhistorik, kontrol af beskæftigelseshistorik og kontrol af kredithistorik.

Kriminalitetsundersøgelser afslører eventuelle tidligere domme eller anholdelser. Tjek af beskæftigelseshistorikken viser, om kandidaten har været ærlig med hensyn til sin jobhistorik. Kontrol af kredithistorik vil afsløre eventuelle finansielle problemer.

Baggrundstjek er ikke perfekte, og de bør ikke bruges som det eneste grundlag for ansættelsesbeslutninger. De kan dog være et nyttigt redskab for arbejdsgiverne der ønsker at screene jobkandidater. Du kan få foretaget baggrundstjek af personer her.